Kapoenen

Dit is de allerjongste tak. Jongens en meisjes van 6 tot 8 jaar ontdekken al spelend wat de scouts nu juist is. Hier worden al vriendschappen voor de rest van hun leven gestart en geniet de leiding mee van hun fantasie. Ze leren de typische scoutsspelletjes voor de eerste keer en komen al in aanraking met een tocht, twee weekends en een kamp van ongeveer 6 dagen in de zomer.

Kabouters en Welpen

Na twee jaar kapoenen splitsen we de groepen op in jongens en meisjes. De jongens en meisjes van 8 tot 11 jaar noemen we respectievelijk welpen en kabouters. De typische scoutsspelletjes zijn gekend ondertussen, vriendschappen zijn gesmeed en die energie raken ze nog steeds elke zondag kwijt. Als kabouter of welp ga je op tocht, kom je voor de eerste keer in aanraking met een kookwedstrijd, leer je de basisknopen voor het sjorren, heb je twee weekends op een jaar en ga je ongeveer 8 dagen op kamp in de zomer.

Jonggidsen en Jongverkenners

Ook na drie jaar kabouter of welp te zijn, is het tijd voor de volgende tak. De jonggidsen is voor de meisjes van 11 tot 14 jaar en de jongverkenners voor de jongens van 11 tot 14 jaar. Vanaf nu wordt je écht als een scouts behandeld: tenten opzetten, tafels sjorren, HUDO (Het toilet: Houdt U Darmen Open) sjorren, tweedaagse, eigen eten maken op een zelfgemaakt houtvuur… Ook ga je nog steeds twee keer per jaar op weekend, maar het kamp duurt nu ongeveer 10 dagen. Tijdens dat kamp kan je als derde jaar je totem verdienen. Na een reeks van individuele en groepsopdrachten krijg je een dierennaam die gelinkt is aan verschillende eigenschappen die de leiding bij jou terugvind.

Givers

Na de jonggidsen en jongverkenners komen de jongens en meisjes weer samen in een groep. De leden zijn 14 tot 17 jaar oud en hebben normaalgezien allemaal een totem gekregen. Als eerste jaar giver krijg je tijdens het kamp een voortotem. Dit wordt ook wel eens een adjectief genoemd en staat gelijk aan je meest opvallende positieve eigenschap. Ook dit jaar kom je nog elke zondag samen met vrienden om te ravotten, je sjortechnieken beter op punt te zetten, het voorbeeld te geven aan de jongere takken, maar vooral om te genieten van de vele spelen. Als giver ga je net als de vorige jaren twee keer op weekend en deze keer duurt het kamp ongeveer 12 dagen. Ook op kamp ga je op tweedaagse, sjor je alles zelf, maak je je eigen eten en wie weet speel je wel een vierentwintig-uren-spel! Als eerste jaar giver kan je veel leren van de derde jaars die al veel ervaring hebben opgedaan. Als derde jaar giver geef je het voorbeeld en begeleid je de eerste en tweede jaars zo goed mogelijk.

Jins

Drie letters, kort voor ‘Jij en ik een Noodzaak’. Jin is intens samenleven, één jaar lang. Jin is gezamenlijk werken aan activiteiten, projecten en kampen, elke groep in zijn eigen stijl. Jin is avonturen en uitdagingen delen. Jin is al doende leren samenwerken en verantwoordelijkheid opnemen. En Jin is, dankzij al die ervaringen, een groeiend engagement ontwikkelen voor de groep en de samenleving.