Als scout en gids laten we graag aan de buitenwereld zien dat we samen horen. Daarom hebben we ook een uniform. Dit uniform wordt vanaf de welpen/kabouters volledig gedragen.

Bij de kapoenen wordt verwacht dat de leden in stevige schoenen komen en kleren dragen die tegen een stootje kunnen. Ook vragen we aan de kapoenen om wél onze groepsdas te dragen en een sobere trui met het jaarkenteken op de linkerborst aan te hebben. Een hemd en/of scoutsbroek mag maar is niet verplicht.

De meeste uniformstukken vind je terug in de Hopperwinkel (Wilrijkstraat 45, 2140 Antwerpen) of online op hopper.be. Op onze scouts wordt ook gewerkt met een tweedehandssysteem waar je oude of te kleine uniformstukken kan binnen brengen of komen halen.

De uniformstukken specifiek voor onze scouts (t-shirt, das) kunnen enkel bij ons aangekocht worden. Spreek daarvoor gerust iemand van de leiding aan voor of na een vergadering. Ook alle nodige kentekens zijn bij ons te verkrijgen.

We hebben ook truien specifiek voor onze groep, maar deze zijn niet verplicht om te kopen.

Hieronder een overzicht van de verplichte uniformstukken vanaf de kabouter/welpen:

overzicht uniform

Voor de welpen hoort hier ook een welpenpet bij, die te verkrijgen is bij de Hopperwinkel.
De meisjes mogen ook voor een scoutsrok in plaats van een short kiezen.

In de stevige stapschoenen dragen we één of twee paar kousen in een sobere kleur. Tijdens de wintermaanden is een sobere kousenbroek ook toegestaan.

Enkel een scoutshemd dragen is niet voldoende. Op een scoutshemd worden verschillende kentekens genaaid. De meeste blijven voor de rest van je scoutscarrière hangen, maar sommigen wisselen af en toe. Een overzichtje vind je hieronder:

overzicht kenttekens

Heb je nog vragen over het uniform? Stuur het secretariaat gerust een mailtje.